BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 3 May 2010

Buka Mata Hati.

MATA ? Apabila menyebut tentang MATA, maka terlintas dalam fikiran kaloi, akan kegunaan mata kepada kita.Jika ditanya  hatta kepada semua makhluk di dunia ini sekalipun, pasti semuanya akan menjawab betapa pentingnya mata itu.Sememangnya tidak dinafikan bahawa fungsi mata amat besar sekali..Cuma kaloi tiba-tiba terfikir bahawa mata juga terbatas fungsinya. Maksud kaloi ialah, mata hanya dapat melihat dan menilai sesuatu melalui zahirnya sahaja, sebagaimana zahir begitulah gambarannya.Tuntasnya ,mata hanya menilai daripada aspek luaran sahaja.Penilaian begini biasanya boleh memesongkan bukti dan kebenaran lantaran maksud tersirat tidak dapat diselami oleh mata yang lebih menilai aspek tersurat semata-mata.
   Alangkah baiknya jika sesuatu pandangan itu diluah dan disuarakan mengunakan DUA MATA iaitu mata biasa dan mata hati.Gunakan lah akal fikiran yang telah Tuhan beri seiring dengan penggunaan mata.Pastinya kaloi rasa penilaian dan penghakiman dapat dijalankan dengan betul dan tidak berat sebelah...
    MATA OH MATA...mengapa kau boleh berdusta kepada pemiliknya? atau apakah pemilik mata itu tidak menggunakan segala pancaindera Tuhan sepenuhnya?Apakah mata tidak pernah silap? Jika begitu mengapa ada istilah SILAP MATA ?Bukankah itu hanya untuk menipu dan memperbodoh-bodohkan si pemilik mata sahaja? Sesungguhnya ,pandangan menggunakan pelbagai mata adalah lebih baik berbandingan pandangan mata sehala sahaja.









 OLEH ITU ,JANGAN SESEKALI TUTUP MATA HATI KITA!

0 comments: